24ος ως 36ος μήνας ανάπτυξης
Οι ικανότητές του στο τέλος του 3ου έτους (έως 36 μηνών):
- Ο ρυθμός με τον οποίον αναπτύσσεται δεν είναι τόσο γρήγορος σε σχέση με τον πρώτο ή ακόμη και τον δεύτερο χρόνο της ζωής του.
- Συστήνεται με το όνομά του.
- Θέλει να νιώθει ανεξάρτητο και να παίρνει πρωτοβουλίες, αλλά ακόμη είναι εξαρτημένο από τη φροντίδα των γονέων του και αυτό το χαροποιεί.
- Έχει ξεσπάσματα όταν είναι κουρασμένο, καθώς δεν είναι ακόμα σε θέση να ελέγχει τα συναισθήματά του.
- Η προσωπικότητά του και οι δεξιότητές του, αναδεικνύονται.
- Έχει την ικανότητα να συντάσσει προτάσεις που περιέχουν τρεις λέξεις.
- Η επικοινωνία γίνεται πιο εύκολη, καθώς μιλάει πιο καθαρά.
- Χρησιμοποιεί τις αντωνυμίες «εγώ», «εσύ», «εσείς» για να εκφραστεί συναισθηματικά επί το πλείστον.
- Μέχρι την ηλικία των 2 ½ ξέρει πότε έχει ξεπεράσει τα όρια, παρόλα αυτά μπορεί να μην είναι διατεθειμένο να συμμορφωθεί.
- Προς το τέλος αυτού του χρόνου, οι μεγάλοι θα είναι σε θέση να καταλαβαίνουν τουλάχιστον το 75% αυτών που λέει.
- Προς το τέλος του χρόνου, θα είναι σε θέση να διακρίνει τα γεγονότα ως «άσχημα» ή «καλά».
- Αυξάνεται η φυσική του δύναμη και οι κινήσεις του συντονίζονται με σχετική ευκολία. Ανεβαίνει σκάλες, τρέχει, πηδάει και σκαρφαλώνει. Μέχρι το τέλος του έτους μπορεί να κάνει ποδήλατο με βοηθητικές ρόδες και να ισορροπεί στο ένα του πόδι για αρκετά δευτερόλεπτα.
- Ζωγραφίζει με μαρκαδόρους κάνοντας γραμμές και κύκλους, βάση κάποιας ιδέας που έχει στο μυαλό του.
- Μέχρι το τέλος του χρόνου μπορεί να αναγνωρίζει κάποια χρώματα.
- Μαθαίνει πως ονομάζονται 5 με 7 μέλη του σώματός του.
- Κατανοεί τις διαφορές μεταξύ των αντίθετων όρων όπως «μικρό- μεγάλο», «μαλακό- σκληρό».
- Μπορεί να ντυθεί μόνο του, όχι όμως να κουμπώσει τα κουμπιά ή να σηκώσει το φερμουάρ μιας ζακέτας.
- Κατά το 2ο έτος ενδιαφέρεται να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα και μέχρι να συμπληρώσει το 3ο έτος συνήθως το έχει καταφέρει. Μη το πιέσετε, όμως, γιατί μάλλον θα έχετε τα αντίθετα αποτέλεσμα.
- Παίζει κοντά σε άλλα παιδάκια. Παρόλα αυτά, είναι διστακτικό στο να παίξει μαζί τους. Το ένα μιμείται το άλλο και σπάνια αλληλεπιδρούν.
- Παίζει με κούκλες ή αμαξάκια για να ικανοποιήσει την ανάγκη της μίμησης. Π.χ. βάζει την κούκλα να κοιμηθεί ή τσουλάει ένα αυτοκινητάκι στο πάτωμα.
- Μιμείται τις κινήσεις των μεγάλων και προσπαθεί να σας βοηθήσει όπως μπορεί, π.χ. να μαζέψει τα παιχνίδια του.
- Κλωτσάει τη μπάλα αλλά δεν μπορεί ακόμα να τη στείλει στη σωστή κατεύθυνση.
- Έχει πολύ ενέργεια, δεν είναι διατεθειμένο να σταματήσει αυτό που κάνει και δεν έχει την αίσθηση του κινδύνου, ακόμη και αν γνωρίζει ότι κάτι είναι επικίνδυνο.
- Κάνει πολλές ερωτήσεις του τύπου: «Τί είναι αυτό;», «Γιατί γίνεται εκείνο;».
- Λατρεύει να του διαβάζουν παραμύθια και ζητάει να επαναλάβετε τα αγαπημένα του.
Επισήμανση! Όλα τα παιδιά δεν είναι ίδια και το καθένα έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης. Τα στάδια ανάπτυξης που αναγράφονται παραπάνω, βασίζονται στον μέσο όρο. Μην ανησυχείτε εάν το παιδί σας αποκλίνει από αυτό. Μόνο σε περίπτωση που παρατηρήσετε κάτι ανησυχητικό κατά την ανάπτυξή του, επικοινωνήστε με τον παιδίατρό του.
Πηγή